Thursday, August 20, 2009

LiFe.......

Kehidupan merupakan sesuatu yg rumit. Kadang2 kita x sedar ape yg kite lakukan memberi kesan yg pada org lain. Jika ia merupakan sesuatu yg kite sukar fahami kita akan tertanye-tanye mengapa ia berlaku dan sukar utk kite fahami apa yg ade dalam hati dan perasaan seseorang.Walaupun kadang kala kite rase mengapa ia berlaku dalam sekelip mate sahaja. Mengapa semua ni berlaku???

Mmg sukar difahami. Kadang kite dah cube ape yg kite mampu utk gembira kan org ttp mengapa kadang kala rase hidup ni bagai kan sampah digunakan pabila perlu dan dibuang bergitu sahaja bile tidak diperlukan. Mengapa semua ni terjadi dalam kehidupan ini. Sesuatu yg sukar difahami atau munkin ade sesuatu musibah disebalik semua ini.

Sempurna???
Tidak ade yg sempurna dalam hidup ini. Walaupun kite cube utk jd seperti itu tetapi ia sukar. Ape yg boleh kite buat jadi diri kite sendiri kerana diri kite adalah sebaik baik ciptaan tuhan. Kite sebagai manusia tidak harus mudah terpengaruh dengan org lain jika ia akan merosakkan dan membuat diri kite merana. Ape yg penting adalah do what you really want to do...

Kasih sayang???
Ape erti kasih sayang jika org yg kite syg tidak memahami kite. Kdg kala kite tidak fhm ngan diri kite sendiri tidak dpt melupakan sesuatu yg telah menyakit dan membuat hidup kite merana. Tetapi ape boleh dilakukan jika hati sudah sayang.. Walaubagaimanapun kite perlu ingat ade org yg sentiase menyanyangi kite walau org lain x sayang kite iaitu ibu bapa kite. Kite perlu menhargai sesiape yg sayangi kite disekeliling kite kerana ape yg mereka wat adalah terbaik utk kite walau kite kadang2 buta dgn semua itu.

Persahabatan???
Ape gune persahabatan jika hanya menyakit kan hati kawan. Persahabatan senang diungkapkan dengan kate2 tp sukar untuk dilaksanakan. Sahabat yg baik adalah sahabat yg cube memahami sahabat nye dan tidak akan menganiaya rakan sendiri. Berbeza sahabat yg baik pula adalah lah sahabat untuk kite berkongsi susah dan senang bersama dalam kehidupan yg rumit ini.

Berdikari???
Ape erti berdikari sebenarnya??? Berdikari adalah hidup dgn usaha sendiri ttp tidak membuat org lain risau akan diri kite. Selalu nya mereka yg cube utk hidup berdikari akan cube tidak menimbul kan sakit hati pada org disekeliling mereka.

Hidup mmg sesuati yg rumit dan sukar difahami. Apa yg kite boleh lakukan dalam hidup ini adalah cube tidak menyakitkan hati org disekeliling kite utk membuat kehidupan lebih baik. Kite perlu lupekan ape yg telah terjadi pada masa lampau. Jadi kan ape yg telah berlaku pada masa lampau sebagai kekuatan utk kita terus maju kehadapan. Pengalaman mengajar aku byk erti kehidupan ini.

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita tertanya-tanya kemana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah datangkan kita pelangi... "
Petikan dari Syurga Cinta....

Aku harap kehipan aku kan menjadi lbh baik di mase akan datang. Apa yg aku tulis ni adalah sekadar coretan di mase bosan tidak ade kena mengena dgn sesiapa didunia atau yg di akhirat. Bagi sesiape yg terasa aku mintak maaf krn ia sekadar coretan utk menyedarkan diri ku sahaje bahawa x semua kite lakukan akan mendapat seperti yg kite mahukan. Mintak maaf sekali lagi bg mereka yg terasa...

5 comments:

Anonymous said...

memang lah hidup nih penuh ngn dugaan sehingga kita rasa rumit...tapi kita pon kna igt setiap apa yg kita lakukan pon bukan semua org akan terima..manusia ni berbeza,rambut sma hitam tapi hati laen2...kegagaln mengajar kita mnjadi lbih kuat tapi knp kita tak berani nak berhadapan ngn kegagaln tuh dgn cara yg lagi melegakn kita...hidup mesti berani n brani terima kenyataan..

555555 said...

Stiap hari mengjar kite mjd dewasa.. Sjauh mana kite pelajari bergantung bgaimana kita corakkan nya..

Ingat lah setiap perkara yg berlaku tersimpan satu hikmah yg besar.. Kata prof hamdan, Allah tidak saja2 wujudkan keadaan itu.. tetapi sengaja dibuat.. Untuk menguji sjauh mana ketabahan kite mngharungi nya..

Sory mir.

Izz said...

jgn hanya reti mengata bhw org lain tidak reti menerima kenyataan jika diri sendiri pun same....
aku hanya manusia yg menulis nukilan utk aku menyedarkan diri ku dan sebagai nasihat utk org lain yg ingin mendengar itu sahaja dan telan aku nyatkan yg perkara lame aku jd kan sebgi kekuatan utk trs maju

sorry sesiapa yg terasa.....

Anonymous said...

segala yg berlaku ada hikmahnya..
yg baik kita amek..
yg x jdkan sbg pengajaran k...
wish u all the best

Mr.Hyde said...

emosi sungguh..u r so romantic..wow...i like it!!